Quadratiske ordproblemer (faktorform) (øvelse)
Quadratiske ligninger og funktioner er en vigtig del af matematikundervisningen og har en bred vifte af anvendelser i den virkelige verden. Når vi støder på ordproblemer, der involverer kvadratiske ligninger, skal vi være i stand til at omsætte ordene til matematiske udtryk og løse dem for at finde de ønskede løsninger. I denne artikel vil vi fokusere på kvadratiske ordproblemer i faktorform og udforske forskellige eksempler for at give en dybdegående forståelse af emnet.
Introduktion til faktorform
Kvadratiske ligninger i faktorform er udtrykt i følgende form:(x – a)(x – b) = 0. Her eraogbto konstante værdier, og vi skal finde værdien afxved at løse ligningen. Faktorformen giver os mulighed for at finde løsningerne ved at finde de værdier afx, der gør hver faktor lig med nul. Når vi multiplicerer de to faktorer sammen, får vi det oprindelige kvadratiske udtryk.
Løsning af kvadratiske ordproblemer i faktorform
For at løse kvadratiske ordproblemer i faktorform skal vi først læse og forstå problemet for at finde de nødvendige oplysninger. Derefter kan vi bruge faktorformen til at opstille vores ligning og finde løsningerne ved at finde de værdier, der gør hver faktor lig med nul.
Eksempel 1: Arealet af et rektangel
Lad os sige, at vi har et rektangel, hvor længden er repræsenteret vedx – 4og bredden vedx + 3. Vi ved, at rektanglets areal er 15 kvadratenheder. Vi kan opstille følgende ligning ved hjælp af faktorformen:
(x – 4)(x + 3) = 15
For at finde løsningerne, skal vi finde de værdier afx, der gør hver faktor lig med nul. Vi kan opstille følgende ligninger:
x – 4 = 0
x + 3 = 0
Ved at løse de to ligninger får vi, atx = 4ellerx = -3. Dette betyder, at længden af rektanglet kan være enten 4 eller -3, og bredden kan være enten -3 eller 4. Dog er negative værdier ikke meningsfulde i denne sammenhæng, så den eneste gyldige løsning er, at længden er 4 og bredden er -3.
Eksempel 2: Tidsberegning i frit fald
Lad os forestille os, at en gjenstand falder frit fra en bestemt højde. Vi kan bruge kvadratiske ligninger i faktorform til at beregne, hvor lang tid det tager for gjenstanden at ramme jorden. LadDvære afstanden i meter, ogtvære tiden det tager i sekunder. Vi ved fra fysik, at afstanden er givet ved formlen:
D = 4.9t2
Vi vil gerne vide, hvor lang tid det tager for gjenstanden at ramme jorden, når afstanden er 100 meter. Vi kan opstille følgende ligning:
4.9t2= 100
Ved at dele begge sider af ligningen med 4.9 får vi:
t2= 20.41
For at finde løsningen tager vi kvadratroden af begge sider af ligningen:
t = √20.41
Vi kan approksimere denne værdi til ca. 4.5 sekunder. Dette betyder, at det tager cirka 4.5 sekunder for gjenstanden at ramme jorden, når afstanden er 100 meter.
Konklusion
Quadratiske ordproblemer i faktorform kan være udfordrende, men ved at bruge de rette metoder og forståelse af konceptet kan vi analysere og løse disse problemer. Ved at identificere og omsætte informationen i ordproblemer til matematiske udtryk kan vi opstille ligninger og finde de ønskede løsninger. Det er vigtigt at huske at udføre de nødvendige beregninger og tolkninger af resultaterne for at give en fuldstændig og korrekt løsning på disse kvadratiske ordproblemer i faktorform.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er det generelle formål med at løse kvadratiske ordproblemer?
Hvad er forskellen mellem en lineær ligning og en kvadratisk ligning?
Hvad er formen af en kvadratisk ligning i faktorform?
Hvordan bestemmer man rødderne af en kvadratisk ligning i faktorform?
Hvordan kan man bruge det faktum, at ligningen er i faktorform til at løse et kvadratisk ordproblem?
Hvad er sammenhængen mellem rødderne af en kvadratisk ligning i faktorform og graferne af ligningen?
Hvordan kan man bruge løsningen af en kvadratisk ligning i faktorform til at finde den maksimale eller minimale værdi af en funktion?
Hvad er forskellen mellem en åben parabel og en lukket parabel?
Hvordan kan man bruge faktorformen af en kvadratisk ligning til at bestemme ligningens vertex (vendepunkt)?
Hvordan kan man bruge kvadratiske ordproblemer til at løse praktiske situationer, såsom beregning af maksimale gevinst eller minimale omkostninger?
Andre populære artikler: Intro til grouping – hvordan du faktorerer med 4 led • Bernini, Ekstase af Sankt Teresa • Cepheider 1: En dybdegående undersøgelse af cepheid variable stjerner • How to use the shortcut for solving elastic collisions • Robert Rauschenberg, Signs • READ: Era 7 Oversigt – De seneste 100 år • Big-θ notation • Worked example: klassificering af tal • Integration for physics (Prerequisite) • Kloakbehandling – en dybdegående artikel omkring vandsanering og rensning af spildevand • Periodiske trends og Coulombs lov i kemi • Sequences | Algebra 1 | Math • Coordinate geometry | Matematik i klasse 10 (Indien) • Polynomiske funktioner • Introduktion • Special right triangles proof (del 1) • Amine navngivning introduktion | Aminer • Weather | Vejr og klima • The study of anatomy • Salutationer og valedictioner: En grundig gennemgang